Los buenos se preparan para el éxito. Los brillantes se preparan para enfrentarse a las derrotas y a las frustraciones.
domingo, 2 de diciembre de 2012
LA PANERA DELS TRESORS
La panera dels tresors és una proposta de joc
adreçada als infants de 6 a 10/12 mesos. En aquesta edat poden estar-se
asseguts, però encara no es desplacen gaire del lloc.
És una activitat d'exploració. Per fer-la cal
omplir una panera de vímet amb objectes d'ús quotidià escollits amb la
finalitat de proporcionar estímul i experiència als cinc sentits de
l'infant: la descoberta i el desenvolupament del tacte, el gust,
l'olfacte, l'oïda, la vista i del sentit del moviment del cos.
Es tracta d'un recull especial de materials, no de joguines, que podem
trobar per casa, confeccionar, recuperar dels comerços o bé comprar.
Altres materials no donarien a l'infant referències tan precises de
superfície, pes, temperatura, forma, color, olor, so, consistència, etc.
La panera dels tresors proporciona a l'infant
l'oportunitat d'interessar-se per moltes coses que té al davant.
Assegut al costat de la panera pot desenvolupar millor la seva capacitat
de coordinar ull, mà i boca, pot accedir més fàcilment als objectes i
portar-los a la boca per conèixer-los.
Segur que quan l'infant agafa un objecte i
l'examina, el xuma o el mossega, el seu pensament es pregunta: Què és
això?
Un assortiment satisfactori dóna resposta a la seva constant pregunta. Li
facilita de poder triar allò que més l'interessa i afavoreix la
curiositat innata per descobrir les qualitats i novetats de les coses. Amb la panera dels
tresors l'infant aprèn sol i per ell mateix. L'adult, amb la seva presència i atenció, li
dóna seguretat i confiança.
Com s'organitza
Els objectes es trien un per un segons la
seva qualitat: fusta, vímet, metall, palla, objectes naturals, etc.; i es
posen en una panera de vímet dur d'uns 35 centímetres de diàmetre i 8
d'alçària. És important que la panera sigui sòlida, plana, estable i
sense nanses. El nen s'hi ha de poder repenjar còmodament sense que se li
tombi.
La panera s'omple completament amb un mínim
de seixanta objectes. Aquest és l'assortiment satisfactori. La
presentarem al nen sempre d'una manera atractiva i així la mantindrem. La
selecció dels materials es farà amb objectius creatius i renovadors,
pensant i planejant com podem donar als infants la millor «dieta mental»,
equilibrada i estimulant.
És convenient tenir la panera en un racó
estable de la sala de joc dels petitons, sobre una catifa. Un lloc propi
on puguin jugar còmodament tres nens alhora com a molt, asseguts ben a
prop al voltant de la panera, per què puguin accedir molt fàcilment als
objectes amb les mans, sense risc de desequilibrar-se. Cal evitar
interferències i afavorir sempre la lliure exploració, manipulació,
concentració i atenció.
Durant l'estona de joc amb els objectes de la
panera, ajudem els petits a establir els primers contactes, comunicacions
i interès entre ells a través del joc. Els objectes de la panera són
autèntiques eines d'aprenentatge que s'han de respectar com a tals, tot i
que molts són utensilis domèstics habituals o materials de la natura
sense cap finalitat concreta.
Quan es fa una activitat com aquesta a
l'escola bressol, es prepara amb l'interès, la reflexió i la
col·laboració de tots els membres de l'equip, pensant també quina és la
millor manera que els pares hi participin i s'impliquin en la
recol·lecció dels objectes i en l'observació de l'evolució del seu fill.
És important i necessari observar quines són
les preferències, processos, activitats i actituds dels infants amb cada
objecte per saber amb quin criteri farem la renovació del material. Es
renovaran només uns quants objectes periòdicament. Els d'abans seran
punts de referència per als nens, i els nous seran l'estímul que els farà
mantenir-se actius, creatius i divertits.
Tots els objectes escollits s'han de poder
rentar diàriament i cal tenir cura de mantenir-los en bon estat i anar
eliminant allò que es faci malbé. Cal renovar-los amb certa freqüència:
la presència massa perllongada d'un mateix objecte no estimula l'interès
del nen ni satisfà la seva curiositat d'exploració.
L'adult seurà a prop d'on juguen els infants
en una cadira ni massa alta ni massa baixa, per tal que li permeti
mantenir-se a una distància òptima per observar el joc, sense interferir
l'acció dels nens i donant-los seguretat amb la seva mirada i la seva
presència, atenta i interessada, receptiva i disponible a tots els
infants.
No hay comentarios:
Publicar un comentario