AUTOR
|
ÈPOCA
|
TEORIA
|
|||||||||||||||
PLATÓ
|
488-387 a.C.
(s. IV)
|
Plató va recomanar el joc per explicar millor
l’aritmètica, així com també la utilització d’eines perquè els nens les
fessin servir en els seus jocs ja que s’exercitaven en les seves futures
professions i es preparaven per a la vida adulta.
|
|||||||||||||||
ARISTÒTIL
|
384-322 a.C
(s.IV)
|
Afegeix el caràcter medicinal a la seva utilitat;
mitjançant el joc es compensa el cansament derivat de la feina, ja que,
gràcies al plaer que produeix, s’obté el descans i la relaxació.
|
|||||||||||||||
M. F. QUINTILIÀ
|
30-95 d.C.
(s.I)
|
És el primer que considera el joc com un element
motivador. És aconsellable que l’infant es cansi massa aviat d’estudiar, per
la qual cosa proposa que el procés educatiu es resolgui com a una cosa de
joc.
|
|||||||||||||||
F. V. SCHILLER
|
1759-1805 (s.
XIX)
|
TEORIA DE LA POTÈNCIA SUPÈRFLUA
Segons Schiller, el joc dels
humans, a diferència dels animals, és un fenomen lligat originàriament a l’aparició de les activitats estètiques per la qual cosa va més enllà de la superfluïtat del joc físic. Un cop satisfet el joc físic, es passa a un joc més estètic i sociable. Segons aquesta teoria, el joc és mñes aviat un plaer relacionat amb l’excés d’energia, que pot manifestar tant físicament com estètica. És a dir, el joc és un autèntic esbarjo, al qual s’entreguen els infants per descansar tant el cos com l’esperit. |
|||||||||||||||
H. SPENCER
|
1820-1903 (s.
XX)
|
TEORIA DE L’ENERGIA SOBRERA
Segons Spencer, els éssers vius tenen una quantitat
limitada d’energia diària, però no totes les espècies gasten la mateixa
proporció. A partir d’aquests principis considera que el joc és el resultat
d’un excés d’energia acumulada; la impossibilitat de participar en activitats
serioses condueix els infants i els joves a invertir aquesta energia en
activitats supèrflues, com el joc i les arts. Considera aquestes activitats
com un luxe i una despesa malgastadora d’energia.
|
|||||||||||||||
M. LAZARUS
|
1824-1903 (s.
XX)
|
TEORIA DE LA RELAXACIÓ
Per Lazarus, el joc és un sistema per relaxar els
individus i recuperar energia en un moment d’abatiment o cansament. El joc no
és mai nou del tot, ja que normalment es relaciona amb jocs o accions
passades i superades. Aquest comportament encaixa amb algunes actuacions
adultes que utilitzen el joc per alliberar tensions i escapar de la rutina
diària (com per exemple anar al gimnàs)
|
|||||||||||||||
STANLEY HALL
|
1846-1924
(s.XX)
|
TEORIA DE LA RECAPITULACIÓ
Fixa la causalitat del joc en els efectes d’activitats
de generacions passades,és a dir, les persones reprodueixen mitjançant el joc
tasques de la vida dels seus avantpassats. Aquestes activitats passen d’una
generació a la següent mitjançant evolucions d’espècie. L’infant juga per
eliminar les funcions rudimentàries que en la vida actual ja són inútils i
propiciar així el desenvolupament posterior. Anys més tard va completar la
seva teoria defensant que les activitats lúdiques serveixen també d’estímul
per al desenvolupament.
|
|||||||||||||||
KARL GLOSS
|
1861-1946
(s.XX)
|
TEORIA DE L’EXERCICI PREPARATORI (o preexercici)
El joc és una activitat que serveix per practicar o
entrenar aquelles habilitats que més tard ens seran útils per a la vida
adulta. El joc impulsa els infants a moure totes les parts del cos i amb
aquest procés aprenen a controlar-lo.
Tipus d’activitats:
1)les dirigides a cobrir les necessitats bàsiques
2)les que porten a terme protegits i acompanyats pels
adults (jocs per exemple)
Per a Gross el joc és un dels elements més importants
en el desenvolupament i es refereix a la funció simbòlica sobre la base del
preexercici.
Un dels aspectes que la fan notòria i innovadora és la
consideració del joc com un factor que intervé en el desenvolupament general
de les persones.
|
|||||||||||||||
S. FREUD
|
1856-1980
(s.XX)
|
Segons Freud, el joc simbòlic permet un procès anàleg
de realització de desitjos insatisfets i , finalment, proporciona una
oportunitat d’expressió de la sexualitat infantil semblant a la que el somni
brinda a les persones adultes. Diu que en el joc també actuen les experiències
reals, i no solament les projeccions. En els jocs els infants repeteixen les
experiències que els han impressionat desagradablement i gràcies a la
repetició les van suportant millor fins que arriben a dominar els
esdeveniments (procés anomenat catarsi)
|
|||||||||||||||
J. PIAGET
|
1896-1980 (s.
XX)
|
Piaget va descriure el desenvolupament intel·lectual i
el va dividir en quatre estadis:
Segons Piaget, l’infant desenvolupa les seves
estructures cognoscitives quan es relaciona amb l’entorn mitjançant les
experiències que va vivint; és el joc el que influeix notablement en
l’establiment i la construcció d’aquestes noves estructures mentals.
|
|||||||||||||||
L. VYGOTSKY
|
1896-1934 (s.
XX)
|
TEORIA SOCIOCULTURAL DE LA FORMACIÓ DE LES
CAPACITATS PSICOLÒGIQUES SUPERIORS
El joc és el que facilita el pas d’unes adquisicions
incipients i immadures a unes altres de consolidades i permanents. Parteix de
la idea que l’èsser humà hereta tota l’evolució filogenètica.
Vygotski desenvolupa el concepte ZDP (zona de desenvolupament pròxim): és la distància que hi ha
entre el nivell real de
desenvolupament i el nivell de desenvolupament potencial, dit d’una altra
manera, és la distància que l’infant ha de recórrer entre el que sap i el que
pot aprendre.
|
Los buenos se preparan para el éxito. Los brillantes se preparan para enfrentarse a las derrotas y a las frustraciones.
miércoles, 5 de diciembre de 2012
TEORIES D’ALGUNS PEDAGOGS SOBRE LA EDUCACIÓ INFANTIL
Suscribirse a:
Enviar comentarios (Atom)
No hay comentarios:
Publicar un comentario